Yücesinde namlı namlı karın var Seni yaylayacak zamanım dağlar Başımdan aşmaya yoktur takatim Kalmadı dizimde dermanım dağlar.
|
|
Nâm ü nişâne kalmadı fasl-ı bahârdan Düşdü çemende berg-i dıraht i’tibardan
Eşcâr- ı bâğ hırka-yı tecrîde girdiler Bâd-ı hazan çemendeel aldı çenârdan. |
1.Yukarıda verilen şiirleri verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.16p
Nazım birimi …………………………………………… ……………………………………………………………….
Dili ……………………………………………. ..……………………………………………………………..
Ölçüsü ……………………………………………. ..……………………………………………………………..
Ait olduğu gelenek ……………………………………. ……………………………………………………………….
2.Aşağıdaki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz.30p
*Divan edebiyatının ilk temsilcisi…………………………………………...dir.
*Risaletü’n-Nushiyye, ………………………………………tarafından yazılmıştır.
*Cemşid ü Hurşid mesnevisi, …………………….…….tarafından yazılmıştır.
*Tasavvufta önemli olan Allah aşkıdır.Buna da ………………………………denir.
*En önemeli eseri Makalat olan Anadolu’nun Türkleşmesi ve İslamlaşmasında önemli rol oynayan şair …………………………………dir.
*Kasidede şairin kendini övdüğü bölüme …………………. asıl övgünün yapıldığı bölümüne……………………….. denir.
*Peygamberimizi övmek amacıyla yazılmış kaside çeşidine ……………….. denir
*Türklerin yaratıp Divan şiirine kazandırdığı nazım şekilleri ………………… ve ………………… dır.
*Divan şiirinde kasideleriyle ünlü 17.yy şâiri ……………… dir.
*Terkib-i bentte bentleri birbirine bağlayan beyitlere …………………….. beyiti denir.
*Muhammesin nazım birimi ……………..tir.
*Murabbanın nazım birimi ……………..tir.
*Fuzûlî,Bâki,Nedim vb gibi isimler ………………………………………… geleneği ile şiirler yazmışlardır.
3.Aşağıdakilerden “ilahi” nazım biçimi ile ilgili özelliklerden doğru olanına (D),yanlış olanına (Y) yazınız.4p
( ) Divan edebiyatı nazım şeklidir.
( ) Dini konular işlenir.
( ) Son bölümde şairin adı geçebilir.
( ) Genellikle 12’’li hece ölçüsü kullanılır.
”Bir ön söz ve 12 hikâyeden oluşur. Nazım ve nesir birlikte kullanılmıştır. Olağanüstü kişilere ve olaylara yer verilir 15.yy sonlarında yazıya geçirilmiştir.”
4.Yukarıda adı geçen eserin adı ………………………………………………… dır.5p
5.Aşağıdaki Divan şiiri özelliklerinden doğru olanına (D),yanlış olanına (Y) yazınız.10p
( ) Divan şiirinin kökleri Arap şiirine dayanır.
( ) Ölçü aruz ölçüsüdür,son zamanlarda az da olsa hece ölçüsü kullanılmıştır.
( ) Sanat toplum içindir anlayışı hakimdir.
( ) Konular genellikle gerçek hayattan seçilmiştir.
( ) Şairin büyüklüğünü, söyleyiş orijinalliği ve güzelliği sağlar
Sevgiyle yuğrulmamışsa yüreğin
Tekkede, manastırda eremezsin.
Bir kez gerçekten sevdin mi dünyada
Cennetin, cehennemin üstündesin. (Rubai-Ömer Hayam)
6.Yukarıdaki Rubai’den hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız:
a-Rubai türü hakkında bilgi veriniz. 5p
b-Rubai’yi biçimsel olarak inceleyiniz.(kafiye,redif, kafiye şeması)5p
c-Yukarıdaki Rubai’nin teması nedir? 5p
Beni candan usandırdı cefâdan yâr usanmaz mı Felekler yandı âhımdan muradım şem!i yanmaz mı
Kamu bâmarına cânan devâ-yı derd eder ihsan Niçin kılmaz bana derman beni bîmar sanmaz mı
Şeb-i hicran yanar cânım döker kan çeşm-i giryânım Uyarır halkı efganım kara bahtım uyanmaz mı
Gül-i ruhşârına karşu gözümden kanlı akar su Habîbim fasl-ı güldür bu akar sular bulanmaz mı
Fuzulî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdır Sorun kim bu ne sevdadır bu sevdadan usanmaz mı | Sevgili beni candan usandırdı, cefadan usanmaz mı? Ahımdan gökler yandı, dileğimin mumu yanmaz mı?
Sevgili, bütün hastalarının derdine ilaç veriyor, Bana niçin ilaç vermiyor? Beni hasta sanmıyor mu?
Ayrılık gecesi canım yanar, ağlayan gözüm kanlı yaş döker, Feryadım halkı uyandırır, kara bahtım uyanmaz mı?
Yanağının gülüne karşı gözümden kanlı su akar(yani: kan ağlarım); Sevgilim! Bu gül mevsimidir, akarsular bulanmaz mı?
Fuzuli çılgın bir rinttir, daima halkın diline düşmüştür; Sorun ki bu nasıl sevdadır? Bu sevdadan mı usanmaz mı? |
7.Yukarıdaki şiirde hangi söz sanatları yapılmıştır? Nedenleriyle birlikte açıklayınız.20p
Aktif Ziyaretçi | 42 |
Bugün Toplam | 367 |
Toplam Ziyaret | 3773732 |
Alış | Satış | |
---|---|---|
Dolar | 34.4131 | 34.5510 |
Euro | 36.3571 | 36.5028 |