2008-2009 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BANDIRMA ANADOLU LİSESİ 9. SINIFLAR
YAZILI SORULARIDIR.
“Yalnızlık çakmak taşı gibi sert elmas gibi keskin
Ne yanına dönsen bir yerin kesilir fena kan kaybedersin
Kapını bir çalan olmadı mı hele elini bir tutan
Bilekleri bembeyaz kuğu boynu parmakları uzun ve ince
Sımsıcak bakışları suç ortağı kaçamak gülüşleri gizlice
Yalnızların en büyük sorunu tek başına özgürlük ne işe yarayacak
Bir türlü çözemedikleri bu ölü bir gezegenin soğuk tenhalığına
Benzemesin diye özgürlük mutlaka paylaşılacak suç ortağı bir sevgiliyle
Sanmıştık ki ikimiz yeryüzünde ancak birbirimiz için varız
İkimiz sanmıştık ki tek kişilik bir yalnızlığa bile rahatça sığarız
Hiç yanılmamışız her an düşüp düşüp kristal bir bardak gibi
Tuz parça kırılsak da hala içimizde o yanardağ ağzı
Hala kıpkızıl gülümseyen sanki ateşten bir tebessüm zehir zemberek AŞKIMIZ”
1. “Atilla İlhan’ın bu yapıtı bir edebi eserdir.” yargısının doğruluğunu ispatlayınız. (5 Madde yazınız.)
1. metin
“düşündü birdenbire kayalardaki adam
kaynakları ve yolları düşman elinde kalan bütün nehirleri.
kim bilir onlar ne kadar büyük,
ne kadar uzundular?
birçoğunun adını bilmiyordu,
yalnız, yunan'dan önce ve seferberlik'ten evvel
selimşahlar çiftliği'nde ırgatlık ederken manisa'da geçerdi gediz'in sularını başıdönerek.
“Kuvay-i Milliye Destanı” Nazım Hikmet
2. metin
BATI CEPHESİ
İkinci “İnönü Savaşı’nın ardından, 3 Mayıs 1921’de Batı Cephesi İsmet Paşa’nın komutanlığı altında yeniden birleştirildi. Sevr Antlaşması’nı imzalaması için Ankara Hükümeti’ni sıkıştırmaya ve Batı Cephesi birliklerinin direncini kırmaya yönelik yeni bir Yunan saldırısı da Temmuz 1921’de Bursa ve güneyinden geldi.
2. Yukarıdaki metinlerden hareketle:
a) Yukarıdaki metinlerde dilin hangi işlevleri kullanılmıştır?
b) Yukarıdaki metinleri gerçeklik ve edebi gerçeklik kavramları doğrultusunda değerlendiriniz.
c) Yukarıdaki metinleri sınıflandırdığımızda bu metinlerin hangi ana türlere girdiğini belirtiniz.
d) Yukarıdaki metinleri değerlendirerek edebiyat ile metin arasındaki ilişkiyi değerlendiriniz.
e) Yukarıdaki metinleri iletileri açısından değerlendiriniz. (doğrudan-dolaylı)
YABAN’DAN
-Al oku çok eyi deyeler. Muharebeyi kazanmışız deyeler.
Ellerim titreyerek kirli buruşuk kağıt parçasının lambaya doğru uzatıyorum.İkinci İnönü Zaferi. Bir şiir parçası okuyormuşım gibi ajansın satırlarını içimden terennüm ediyorum.. Döndüm:
-Gördün mü, diyecek oldum; lakin muhtar kağıdı bırakıp namaza koşmuştu.
….
Ordu’nun Anadolu ordusunun umumi bir taaruza geçeceği şayiaları günden güne kuvvet buluyor.memleketin hemen bütün gazetelerinde bu bekleniyor, bunun sözü oluyor.İstanbul Hükümeti erkanının bir murahhas heyet halinde Ankara’ya gelişleri, milli teşkilatın kudretini bir kat daha ispat etti. Bu adamlar, buraya ne söylemeye, ne istemeye geldiler. ….
İşte Anadolu’nun dediği, işte İstanbul Hükümetinin vaziyeti. Lakin çıplak ayaklı, çıplak göğüslü köylüler, gülle ve kurşun taşıyan kağnıları önlerine katmış gidiyorlar.
… Bu kirli pırtıl yorgana sarılı şey ne? Bir top arabası… Tâ orada, o hendeğin içinde birikmiş insanlar ne yapıyor? Bunlar bir manda leşini yüzmekle meşguldur. Ne için? Derisinden askere çarık olur.
Öbürleri üstümüze sağlam İngiliz kunduralarıyla yürüyorlar. Top arabalarını, etrafı keten bezli perdelerle örtülü Berliez otomobilleri içinde bir *uluhiyet gibi taşıyorlar. (uluhiyet- ulu bir şeymiş gibi)
Gene içime kurt düşüyor. Zafere nasıl inanmalı?
“Yaban” (Yakup Kadri Karaosmanoğlu)
3. Yukarıdaki metni zihniyet unsurları açısından değerlendiriniz.(4 madde yazınız.)
AÇSAM RÜZGARA
Bir limanda, büyük ve beyaz...
Mercan adalarda bir liman..
Beyaz bulutların ardından
Gelse altın ışıklı bir yaz.
Doldursa içimi orada
Baygın kokusu iğdelerin.
Bilmese tadını kederin
Bu her alemden uzak ada.
ORHAN VELİ
4. Aşağıdaki unsurlara göre şiiri inceleyiniz. (şiirin üzerine yapınız)
A ) Şiirin nazım birimini söyleyiniz…………………
B) Şiirin uyaklarını şiirin üzerinde gösteriniz.
C) Şiirin uzak düzeni nedir?..............................
D) Şiirin ölçüsünü bulunuz……………………
E) Şiirde asonans var mıdır?örnekleyiniz......................................
5. Şiirlerdeki söz sanatlarını bulunuz. Bir cümle ile açıklayınız.
***Gün senin için doğuyor senin için
Ben bir yıldızım yıldızlar ortasında
***Gökyüzünde İsa ile
Tur dağında İsa ile
Elindeki İsa ile
Çağırayım Mevla’m seni
***Ağlama salkım söğüt ağlama
Kara suyun aynasında bel bağlama
“Yanlızlık çakmak taşı gibi sert elmas gibi keskin
Ne yanına dönsen bir yerin kesilir fena kan kaybedersin
Kapını bir çalan olmadı mı hele elini bir tutan
Bilekleri bembeyaz kuğu boynu parmakları uzun ve ince
Sımsıcak bakışları suç ortağı kaçamak gülüşleri gizlice
Yalnızların en büyük sorunu tek başına özgürlük ne işe yarayacak
Bir türlü çözemedikleri bu ölü bir gezegenin soğuk tenhalığına
Benzemesin diye özgürlük mutlaka paylaşılacak suç ortağı bir sevgiliyle
Sanmıştık ki ikimiz yeryüzünde ancak birbirimiz için varız
İkimiz sanmıştık ki tek kişilik bir yalnızlığa bile rahatça sığarız
Hiç yanılmamışız her an düşüp düşüp kristal bir bardak gibi
Tuz parça kırılsak da hala içimizde o yanardağ ağzı
Hala kıpkızıl gülümseyen sanki ateşten bir tebessüm zehir zemberek AŞKIMIZ”
1. “Atilla İlhan’ın bu yapıtı bir edebi eserdir.” yargısının doğruluğunu ispatlayınız. (5 Madde örnekleyerek yazınız.)
*Dilin işlevi: Dil edebi yapıtlarda olduğu gibi şiirsel işlevinde kullanılmıştır.
*Yapıtta uslupçu bir anlayışla söyleyiş güzelliğine önem verilmiştir. “Benzemesin diye özgürlük mutlaka paylaşılacak suç ortağı bir sevgiliyle”
*Sanatlara- imgeli anlatıma başvurulmuştur. “ Hala kıpkızıl gülümseyen sanki ateşten bir tebessüm zehir zemberek AŞKIMIZ”
*Kurmacadır: Yapıtta anlatılan kurmaca bir gerçekliktir. “Kapını bir çalan olmadı mı hele elini bir tutan”
*Sanatsal metindir; çünkü ileti dolaylı yoldan verilmiştir. İki sevgilinin birlikteliğini bitişi ve aşklarının devamı yapıtın tamamına yoğrulmuştur.
* Okuyanda estetik bir zevk uyandırır. “İkimiz sanmıştık ki tek kişilik bir yalnızlığa bile rahatça sığarız”
* Sözcüklerin kullanımında mecaz anlatımlara ve yan anlamlara yer verilmiştir. “Bir türlü çözemedikleri bu ölü bir gezegenin soğuk tenhalığına” dizesinde ölü sözcüğü sessiz anlamında mecaz olarak kullanılmıştır.
1.metin
“düşündü birdenbire kayalardaki adam
kaynakları ve yolları düşman elinde kalan bütün nehirleri.
kim bilir onlar ne kadar büyük,
ne kadar uzundular?
birçoğunun adını bilmiyordu,
yalnız, yunan'dan önce ve seferberlik'ten evvel
selimşahlar çiftliği'nde ırgatlık ederken manisa'da geçerdi gediz'in sularını başıdönerek.
“Kuvay-i Milliye Destanı” Nazım Hikmet
2.metin
BATI CEPHESİ
İkinci “İnönü Savaşı’nın ardından, 3 Mayıs 1921’de Batı Cephesi İsmet Paşa’nın komutanlığı altında yeniden birleştirildi. Sevr Antlaşması’nı imzalaması için Ankara Hükümeti’ni sıkıştırmaya ve Batı Cephesi birliklerinin direncini kırmaya yönelik yeni bir Yunan saldırısı da Temmuz 1921’de Bursa ve güneyinden geldi.
2. Yukarıdaki metinlerden hareketle:
a) Yukarıdaki metinlerde dilin hangi işlevleri kullanılmıştır?
1.metinde dilin şiirsel işlevi, 2.metinde dilin göndergesel işlevi anlatılmıştır.
b) Yukarıdaki metinleri gerçeklik ve edebi gerçeklik kavramları doğrultusunda değerlendiriniz.
1.metin edebi yapıt olduğundan kurmaca gerçeklikle anlatılmıştır. 2. metinde ise doğal gerçeklik anlatılmıştır.
c) Yukarıdaki metinleri sınıflandırdığımızda bu metinlerin hangi ana türlere girdiğini belirtiniz.
1. metin sanat metni, 2. metin öğretici metindir.
d) Yukarıdaki metinleri değerlendirerek edebiyat ile metin arasındaki ilişkiyi değerlendiriniz.
Her metin edbi metin değildir. 1. metin sanat-edebiyat metnidir.
e) Yukarıdaki metinleri iletileri açısından değerlendiriniz. (doğrudan-dolaylı)
1. metinde ilet dolaylı verilirken 2. metinde ileti doğrudan verilmiştir.
YABAN’DAN
-Al oku çok eyi deyeler. Muharebeyi kazanmışız deyeler.
Ellerim titreyerek kirli buruşuk kağıt parçasının lambaya doğru uzatıyorum. İkinci İnönü Zaferi. Bir şiir parçası okuyormuşım gibi ajansın satırlarını içimden terennüm ediyorum.. Döndüm:
-Gördün mü, diyecek oldum; lakin muhtar kağıdı bırakıp namaza koşmuştu.
….
Ordu’nun Anadolu ordusunun umumi bir taaruza geçeceği şayiaları günden güne kuvvet buluyor.memleketin hemen bütün gazetelerinde bu bekleniyor, bunun sözü oluyor.İstanbul Hükümeti erkanının bir murahhas heyet halinde Ankara’ya gelişleri, milli teşkilatın kudretini bir kat daha ispat etti. Bu adamlar, buraya ne söylemeye, ne istemeye geldiler. ….
İşte Anadolu’nun dediği, işte İstanbul Hükümetinin vaziyeti. Lakin çıplak ayaklı, çıplak göğüslü köylüler, gülle ve kurşun taşıyan kağnıları önlerine katmış gidiyorlar.
… Bu kirli pırtıl yorgana sarılı şey ne? Bir top arabası… Tâ orada, o hendeğin içinde birikmiş insanlar ne yapıyor? Bunlar bir manda leşini yüzmekle meşguldur. Ne için? Derisinden askere çarık olur.
Öbürleri üstümüze sağlam İngiliz kunduralarıyla yürüyorlar. Top arabalarını, etrafı keten bezli perdelerle örtülü Berliez otomobilleri içinde bir *uluhiyet gibi taşıyorlar. (uluhiyet- ulu bir şeymiş gibi)
Gene içime kurt düşüyor. Zafere nasıl inanmalı?
“Yaban” (Yakup Kadri Karaosmanoğlu)
3. Yukarıdaki metni zihniyet unsurları açısından değerlendiriniz.(4 madde yazınız.)
* Halkın cahilliği
*Kurtuluş Savaşı döneminde halkın dine eğilim
*Halkın Kurtuluş Savaşı’na katılımı
* İstanbul Hükümeti’nın acizliğinin belirtilmesi.
*Anadolu halkının yoksulluğu
*Top arabalarının cepheye nesıl bir yoksullukla anlatıldığının belirtilmesi
İngiliz askerleri ile Anadolu halkının yoksulluğunun karşılaştırılması, Anadolu halkının ne kadar büyük fedakarlıklar ve yokluklar içinde savaştığının belirtilmesi
AÇSAM RÜZGARA
Bir limanda, büyük ve beyaz... “yaz” tam uyak // tunç uyak “an” tam uyak
Mercan adalarda bir liman..
Beyaz bulutların ardından
Gelse altın ışıklı bir yaz.
Doldursa içimi orada “ada” zengin uyak “er” tam uyak, “in” redif
Baygın kokusu iğdelerin.
Bilmese tadını kederin
Bu her alemden uzak ada.
ORHAN VELİ
4. Aşağıdaki unsurlara göre şiiri inceleyiniz. (şiirin üzerine yapınız)
A ) Şiirin nazım birimini söyleyiniz…Dörtlük………………
b) Şiirin uyaklarını şiirin üzerinde gösteriniz.
c) Şiirin uzak düzeni nedir?..Sarmal uyak............................
d) Şiirin ölçüsünü bulunuz…9’lu hece ölçüsü…………………
e) Şiirde asanons var mıdır?...Mercan Dalarda bir liman dizesinde “a” sesinin kullanımıyla asonans yapılmıştır..................................
5. Şiirlerdeki söz sanatlarını bulunuz. Bir cümle ile açıklayınız.
***Gün senin için doğuyor senin için Güzel neden bulma: Günün doğam nedenini sevgilini Ben bir yıldızım yıldızlar ortasında varlığına bağlamış
***Gökyüzünde İsa ile Telmih/ hatırlatma sanatı: Tur Dağı ve İsa ile diyerek.
Tur dağında İsa ile bilinen bir olaya işaret edilmiştir
Elindeki İsa ile
Çağırayım Mevla’m seni
***Ağlama salkım söğüt ağlama Kişileştirme sanatı: Salkım söğüt insan gibi
Kara suyun aynasında bel bağlama düşünülerek ağlama denilmiş kişileştirilmiştir.